انتظار 118 | ||
اعمال ماه ربیع الثانی روز اول: سیّد بن طاوُس برای روز اوّل این ماه دعایی در اقبال نقل کرده است . روز دهم: سال 232 هجری قمری حضرت امام حسن عسکری علیه السلام متولّد شده است و این روز ، روز شریف و بسیار مبارکی است و مستحب است که به شکر این نعمت عظمی روزه بگیرند. در این ماه زیارت مخصوص امام حسن عسگری علیه السلام و نماز مخصوص ایشان و مقداری از فضایل آن حضرت بیان می گردد . زیارت مخصوص ایشان: « اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مَوْلایَیا اَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ الْهادِیَ الْمُهْتَدِیَ، وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ،اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وَلِیَّ اللَّهِ وَابْنَ اَوْلِیآئِهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّةَ اللَّهِوَابْنَ حُجَجِهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا صَفِیَّ اللَّهِ وَابْنَ اَصْفِیآئِهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ اللَّهِ وَابْنَ خُلَفآئِهِ وَاَبا خَلیفَتِهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَخاتَمِ النَّبِیّینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ سَیِّدَةِ نِسآءِ الْعالَمینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ الْأَئِمَّةِ الْهادینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ الْأَوْصِیآءِ الرَّاشِدینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا عِصْمَةَ الْمُتَّقینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اِمامَ الْفآئِزینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا رُکْنَ الْمُؤْمِنینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا فَرَجَ الْمَلْهُوفینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ الْأَنْبِیآءِ الْمُنْتَجَبینَ، اَلسَّلامُعَلَیْکَ یا خازِنَ عِلْمِ وَصِیِّ رَسُولِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الدَّاعی بِحُکْمِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا النَّاطِقُ بِکِتابِ اللَّه، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّةَ الْحُجَجِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا هادِیَ الْأُمَمِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وَلِیَالنِّعَمِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا عَیْبَةَ الْعِلْمِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا سَفینَةَ الْحِلْمِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبَا الْأِمامِ الْمُنْتَظَرِ الظَّاهِرَةِ لِلْعاقِلِ حُجَّتُهُ، وَالثَّابِتَةِ فِی الْیَقینِ مَعْرِفَتُهُ، الْمُحْتَجَبِ عَنْ اَعْیُنِالظَّالِمینَ، وَالْمُغَیَّبِ عَنْ دَوْلَةِ الْفاسِقینَ، وَالْمُعیدِ رَبُّنا بِهِ الْأِسْلامَ جَدیداً بَعْدَ الْأِنْطِماسِ،وَالْقُرْآنَ غَضّاً بَعْدَ الْأِنْدِراسِ، اَشْهَدُ یامَوْلایَ اَنَّکَ اَقَمْتَ الصّلوةَ،وَآتَیْتَ الزَّکاةَ، وَاَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ، وَنَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ، وَدَعَوْتَ اِلیسَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ، وَعَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصاً، حَتّیاَتیکَ الْیَقینُ، اَسْئَلُ اللَّهَ بِالشَّاْنِ الَّذی لَکُمْ عِنْدَهُ اَنْ یَتَقَبَّلَ زِیارَتیلَکُمْ، وَیَشْکُرَ سَعْییاِلَیْکُمْ، وَیَسْتَجیبَ دُعائی بِکُمْ، وَیَجْعَلَنی مِنْ اَنْصارِ الْحَقِّ وَاَتْباعِهِ، وَاَشْیاعِهِ وَمَوالیهِ وَمُحِبّیهِ، وَالسَّلامُ عَلَیْکَوَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ. » نماز امام حسن عسکری علیه السلام :چهار رکعت است به دو سلام ،در دو رکعت اوّل بعد از حمد پانزده مرتبه سوره زلزال و در دو رکعت دوم بعد از حمد پانزده مرتبه سوره توحید.
گوشه ای از فضایل حضرت امام حسن عسگری علیه السلام :محمّد بن اسماعیل نقل کرده : زمانی که ابو محمّد (امام عسکری علیه السلام ) در زندان بود ، عباسیان و نیز صالحبن علیو عدّهایدیگر از کسانیکه اعتقادی به اهل بیت نداشتند نزد صالح بن وصیف رفتند و گفتند : نسبت به او سختگیری کن و مجالش نده . صالح به آنها گفت : دیگر با او چه کنم؟ دو نفر از بدترین افرادی را که میتوانستم پیدا کنم بر او گماشتم امّا آن دو نفر (در اثر مشاهده رفتار حضرت) به کلّی اهل عبادت و نماز شدند. (بحارالانوار جلد50 صفحه 308) همچنین ابو القاسم کوفی در کتاب التبدیل آورده: اسحاق کِندی ، که فیلسوف عراق در عصر خود بود ، تصمیم گرفت تناقضات قرآن را گرد آورد و بدین منظور در خانهاش نشست و مشغول این کار شد . روزی یکی از شاگردان او خدمت امام حسن عسکری علیه السلام رسید . امام علیه السلام به او فرمود : آیا در میان شما یک آدم رشید پیدا نمیشود که استادتان کِندی را از کاری که در پیش گرفته و به قرآن پرداخته است، بازدارد؟ شاگرد عرض کرد: ما از شاگردان او هستیم ؛ چگونه می توانیم در این مورد یا مواردی دیگر به او اعتراض کنیم ؟ امام عسکری علیه السلام فرمودند : آیا حاضری کاری که میگویم انجام دهی ؟ عرض کرد : آری . حضرت فرمودند : پیش او برو و با وی گرم بگیر و وانمود کن که میخواهی در انجام کارش به او کمک کنی . وقتی خوب با او انس گرفتی بگو سؤالی برایم پیش آمده که میخواهم آن را از تو بپرسم . خواهد گفت بپرس . به او بگو : اگر گوینده این قرآن نزد تو آید ، آیا ممکن است مراد او از گفتههایش غیر از معانی باشد که تو به گمان خود آنها را فهمیدهای ؟ خواهد گفت : آری ، ممکن است ؛ چون او آدم فهمیدهای است . آن مرد نزد کِندی رفت و با او از در ملاطفت درآمد و آن گاه این سؤال را از او پرسید . کِندی گفت : سؤال خود را تکرار کن . آن مرد سؤالش را تکرار کرد . کِندی با خود اندیشید و این موضوع را هم از نظر لغوی محتمل دانست و هم از نظر عقلی جایز . پس به شاگردش گفت : تو را قسم میدهم که بگویی این سؤال را از کجا آموختهای ؟ شاگرد گفت : مطلبی بود که به ذهنم خطور کرد و از تو پرسیدم . کِندی گفت : هرگز ، چنین سؤالی به فکر امثال تو نمیرسد ، تو و امثال تو را نشاید که به چنین منزلتی دست یابید . بگو از کجا این سؤال را گرفتهای ؟ شاگرد گفت : ابو محمّد(امام حسن عسگری علیه السلام ) ، به من فرمود که این سؤال را از تو بپرسم . کِندی گفت : حالا حقیقت را گفتی . چنین سؤالی جز از چنان خاندانی سر نمیزند ، آن گاه آتش طلبید و آنچه را گرد آورده بود سوزاند. (بحار الانوار جلد10 صفحه 399) [ چهارشنبه 90/12/17 ] [ 11:56 عصر ] [ ایلیا موسوی ]
|
||
[ طراحی : پرشین اسکین ] [ Weblog Themes By : Persian Skin ] |